• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Jämkning 2024 är nu öppet för ansökan | Öppet: 1:a Oktober - 19 November

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 872
Mottagna reaktioner
1 867
Poäng
1 277
Går det att skriva in mycket mer ränta än vad man kommer att betala för att få ut mycket mer under några månader? Kollar de underlag för räntan? Och sedan kan man lämna in en ny ansökan eller avbryta jämkningen i förtid?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 871
Mottagna reaktioner
1 634
Poäng
1 117
Går det att skriva in mycket mer ränta än vad man kommer att betala för att få ut mycket mer under några månader? Kollar de underlag för räntan? Och sedan kan man lämna in en ny ansökan eller avbryta jämkningen i förtid?
Yes, det går.

Har lämnat in för mycket underskott för att få lägre skattesats och återbetalning året där på (låna räntefritt av skatteverket för att betala lån med ränta). Det är nog enklare nu tom att dra på i och med alla räntehöjningar.

Jag skrev typ 30.000 mer i underskott än beräknat. Inga kompletteringar.

Det går att avbryta jämkningen. Det gör man på mina sidor med bank id och beslutet kommer dagen efter.

Gjorde jag för ett par månader sedan eftersom jag tjänade mer än förväntat första halvåret, ville inte dra på mig onödigt mycket att betala.

Men går också att ansöka om ny period från mina sidor nu om jag ex vill jämka november/december
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 273
Mottagna reaktioner
1 104
Poäng
897
Mina uppgifter just nu till september
Jobb 1, började i våras. Lägre än 30% skatt på lönen:
151 328 kr
Avdragen skatt
32 895 kr

Försäkringskassan:
27 104 kr
Avdragen skatt
8 370 kr

Jobb 2:
100 816 kr
Avdragen skatt
24 427 kr


Någon som är bra på att räkna ut hur min framtida skatt kommer se ut?

Jobb 1 har jag 28500 kr i lön med normal skatt.
Jobb 2 har jag 30% skatt efter i mars. Före det normala lön
 

Gaston

V.I.P
Poäng: 537
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
897
Mottagna reaktioner
498
Poäng
537
Det går att avbryta jämkningen. Det gör man på mina sidor med bank id och beslutet kommer dagen efter.

Gjorde jag för ett par månader sedan eftersom jag tjänade mer än förväntat första halvåret, ville inte dra på mig onödigt mycket att betala.

Men går också att ansöka om ny period från mina sidor nu om jag ex vill jämka november/december
Jag ansökte som sagt för sep-dec i år (4 månader), men beskedet kom först efter septemberlönen. Så jag har inte ens lämnat in det till löneadmin ännu. Funderar på att skippa det och ta en fin klumpsumma vid deklerationen i stället Men måste jag i så fall egentligen avbryta jämkningen hos Skatteverket? Tänkte att jag bara kunde skippa att lämna in beslutet från dem och så räknas allt (inkomster/ränteutgifter) ut i samband med deklarationen som vanligt.

Nu i och med den här tråden har jag iofs börjar fundera på om det inte vore fint med jämkning resten av året ändå . Kanske jag bara kan lämna in mitt aktuella besked från Skatteverket (10 procent) för jag tror inte jag hinner få ett nytt förrens lönerna ska göras nästa gång. Hur hade du (som har örn-koll på allt det här) tänkt och gjort ? :)
 

Streetspirit78

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
5 Januari 2015
Meddelanden
2 635
Mottagna reaktioner
1 178
Poäng
927
Förra året gick det inte att söka i december om jämkning för 2023. Jag var ute någon av sista dagarna som gick att söka i november. Fick dock beslutet först i december.
Förra året fanns inget fönster. Fick besked om jämkning den 16/12, avslutade den jämkningen i Januari och fick besked om ny jämkning i Februari.
 

Streetspirit78

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
5 Januari 2015
Meddelanden
2 635
Mottagna reaktioner
1 178
Poäng
927
Är det någon som har koll på om det är värt ”risken” att jämka när alla ens skulder är hos KFM? Hur beräknas egentligen ränteutgifterna när alla skulder är hos KFM?
 

pinnen222

V.I.P
Poäng: 307
Blev medlem
28 Maj 2018
Meddelanden
354
Mottagna reaktioner
103
Poäng
307
Det kan du
Du kan än ansöka för både 23 och 24 nu om du vill
Tack Lasseman..
Även fast jag nu ska släppa skulderna? Ränteutgifterna lär ju vara mindre eftersom jag ej betalatbdom längre..har just nu underskott på 190k. Så hur mkt.ska man då fylla i?
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 871
Mottagna reaktioner
1 634
Poäng
1 117
Jag ansökte som sagt för sep-dec i år (4 månader), men beskedet kom först efter septemberlönen. Så jag har inte ens lämnat in det till löneadmin ännu. Funderar på att skippa det och ta en fin klumpsumma vid deklerationen i stället Men måste jag i så fall egentligen avbryta jämkningen hos Skatteverket? Tänkte att jag bara kunde skippa att lämna in beslutet från dem och så räknas allt (inkomster/ränteutgifter) ut i samband med deklarationen som vanligt.

Nu i och med den här tråden har jag iofs börjar fundera på om det inte vore fint med jämkning resten av året ändå . Kanske jag bara kan lämna in mitt aktuella besked från Skatteverket (10 procent) för jag tror inte jag hinner få ett nytt förrens lönerna ska göras nästa gång. Hur hade du (som har örn-koll på allt det här) tänkt och gjort ? :)
Vill du avbryta beskedet så loggar du in på skatteverket jämkning med bank id och trycker avbryt jämkning. Då kan du söka igen för exempelvis november och december om du vill betala 0% i skatt eller nära för sista 2 månaderna. Inte säker på om du hinner få besked för Oktober med lägre skattesats.

Vill du lämna in det befintliga till arbetsgivaren så måste du göra det minst 2 veckor innan löning för att det ska hinna köras. Då får du 10% för oktober, november, december. Samt en beräknad liten återbäring eftersom september missades. Om du inte lämnar in något så hade jag avbrutit beskedet och sagt att jag ångrat mig och önskar återbäring.

Men vet du att du får bra lön i November/december så kanske sikta på att avbryta och söka ett nytt besked för typ 0-3% skatt i nov/dec? Då missar du bara oktober egentligen, eftersom att september redan är missat.
 

Gaston

V.I.P
Poäng: 537
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
897
Mottagna reaktioner
498
Poäng
537
Vill du avbryta beskedet så loggar du in på skatteverket jämkning med bank id och trycker avbryt jämkning. Då kan du söka igen för exempelvis november och december om du vill betala 0% i skatt eller nära för sista 2 månaderna. Inte säker på om du hinner få besked för Oktober med lägre skattesats.

Vill du lämna in det befintliga till arbetsgivaren så måste du göra det minst 2 veckor innan löning för att det ska hinna köras. Då får du 10% för oktober, november, december. Samt en beräknad liten återbäring eftersom september missades. Om du inte lämnar in något så hade jag avbrutit beskedet och sagt att jag ångrat mig och önskar återbäring.

Men vet du att du får bra lön i November/december så kanske sikta på att avbryta och söka ett nytt besked för typ 0-3% skatt i nov/dec? Då missar du bara oktober egentligen, eftersom att september redan är missat.
Grymt bra svar, stort tack. Nu har jag något att klura på under kvällen. Men det lutar åt att omedelbart avbryta den gamla och sikta in mig på rejäl skattesänkning i nov/dec. Men det kommer jag nog kunna trycka bort större delen av en kreditskuld på 26 K och sen kunna säga upp det kortet så jag bara har ett kort med nollad kredit kvar på 30 K :)
 

Alegria

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
7 September 2020
Meddelanden
192
Mottagna reaktioner
105
Poäng
297
Hej!

Har jämkat i år samt jobbat extra , ringde skatteverket efter 6 månader o fick hjälp att räkna ut min nya inkomst med extrajobbet.

Inför jämkningen 2024 bör jag ange min huvudsakliga inkomst eller försöka räkna ut inkl mitt extrajobb?

Jag är timanställd och går in vid behov, vet inte heller hur länge jag kommer orka jobba extra eller hur mycket.

Hoppas ni förstår hur jag menar :)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp